Karaciğer yağlanmasına karşı 5 öneri

03.09.2018 - Pazartesi 20:20

(CUHA) - Karaciğer yağlanması, günümüzde hızla artan bir sorun. Öyle ki, fazla kilolu her iki kişiden
birinin sorunu bu. Ülkemizde bu yaygınlıktan payını alıyor. Araştırmalar Türkiye’de her 4
kişiden birinin karaciğer yağlanması sorunuyla yaşadığını gösteriyor. Yanlış beslenme, aşırı
stres ve hareketsiz yaşamla birlikte riskin artacağını söyleyen Acıbadem Adana Hastanesi
Gastroenteroloji Uzmanı Türker Egesel, obezite, hızlı kilo kaybı, diyabet, tiroit bezinin az
çalışması gibi nedenlerle alkol dışı karaciğer yağlanmasının (NASH) hastalığının giderek
yaygınlaştığına dikkat çekiyor.
Karaciğer yağlanmasının; dolgunluk hissi, hazımsızlık, bulantı, şişkinlik, kilo alma, hızlı kilo
verme gibi gündelik hayatta fazla üzerine düşülmeyen belirtilerinin olduğunu belirten
Acıbadem Adana Hastanesi Gastroenteroloji uzmanı Dr. Türker Egesel; farklı
amaçlarla yapılan ultrasonografilerde, check-up taramalarında çıkabilecek karaciğer enzim
değerlerinin yüksekliği ile fark edilebileceğini belirtiyor.

Hızlı kilo kaybı karaciğeri yoruyor
Açlık esnasında birtakım hormonlar aracılığıyla vücuttaki yağ dokularının parçalanması artıyor.
Bu hormonlar; trigliserid adı verilen yağları parçalayan enzimleri aktifleştirerek bunların yağ
asitlerine parçalanmasını hızlandırıyor. Bu şekilde dolaşıma salınan yağ asitleri karaciğere geri
dönüyor ve yeniden trigliserid adı verilen yağa dönüşerek karaciğer hücrelerinde birikiyor. Bu
nedenle uzun süren açlıklarda karaciğerde yağlanma görüldüğünü söyleyen Dr. Türker
Egesel, egzersiz yapmanın çok önemli olduğunu söyleyerek sözlerine şöyle devam ediyor:
“Egzersiz yoksunluğuna bağlı olarak yağın kaslarda yıkımı ve karaciğere gelen yağ asidi yükü
artar. Karaciğer, kapasitesi üzerindeki yağı trigliseridlere çeviremeyince yağ birikmeye başlar
ve bu durum zamanla karaciğerde hasara yol açar. Vücudun ihtiyacı olmadığı için karaciğerde
biriktirdiği fazla yağ kalp ve damar hastalıklarına davetiye çıkartır. Karaciğer yağlanmasının
yaşam tarzında yapılacak basit ve küçük değişiklikler ve düzenli doktor kontrolleri ile önlemek
mümkün.” Stres ve yorgunluk gibi sağlığı doğrudan etkileyen olumsuz etkenlerin en aza

indirilmesi, düzenli bir yaşam biçimi ile karaciğer yağlanmasının önüne geçilebileceğini
belirten Dr. Egesel, karaciğer yağlanmasını engelleyecek önerileri paylaşıyor.
Hepatit B Aşısı
Hepatit B, karaciğer hastalıklarının başlıca nedenleri arasında geliyor. . Hepatit B aşısı uzun
zaman önce yapılmışsa koruyuculuğu test edilmesi gerekiyor. Aşının koruyuculuğu devam
ediyorsa tekrar yapılmasına gerek kalmıyor. Ancak devam etmiyorsa aşının tekrar yapılması
gerekebiliyor.

Düzenli Beslenme
Düzenli ve sağlıklı karaciğer yağlanması oranını belirgin bir şekilde azaltıyor. Günlük taze
sebze-meyveler, balık, tavuk veya hindi gibi beyaz etler ve lifli gıdalar karaciğer dostu kabul
ediiyor. Karaciğer yağlanmasına karşı düşük kalorili mevsim sebze ve meyvelerinin ağırlıklı
olduğu, ızgara etlerin tercih edildiği ''Akdeniz tipi'' beslenme öneriliyor.

Alkolden kaçının
Alkol tüketildikten sonra vücutta biriken toksinler, karaciğer yağlanmasını tetiklediği gibi siroz
hastalığının gelişimini de hızlandırıyor. Bu nedenle alkol tüketimini kaldırmak veya
yapılamıyorsa en aza indirmek büyük önem taşıyor. Alkolü bırakamayanların profesyonel
destek alması gerekebiliyor.

Düzenli Egzersiz
Spor ve egzersiz kan dolaşımını artırarak insülin direncini ve karın bölgesinde biriken yağ
kütlesini azalttığından gün aşırı en az 30 dakika hafif veya orta tempolu egzersizler tavsiye
ediliyor. Bu egzersizler sayesinde karaciğerde biriken yağ miktarı düşerek, karaciğeri
rahatlatıyor.

Düzenli Doktor Kontrolü
Diyabet, hipotiroidi ve kolesterol yüksekliği olan hastaların 6 aylık aralıklar ile düzenli bir
şekilde doktor kontrolü ve doğru tedavisi karaciğer yağlanmasını ve bu hastalığın hızlı
ilerleme oranını azaltıyor.

YORUM YAZ